Ken je het gevoel dat je overvalt als je (voor de zoveelste keer) tegen iets aanloopt dat je vervelend vindt? De gedachte die bij je opkomt is: ‘Het moet nu écht anders!’ En het liefst radicaal. ‘Vanaf nu snoep ik nooit meer’, ‘Ik ga voortaan altijd 3x per week sporten’ of andere acties neem je je voor. En wat gebeurt er? De eerste week gaat het goed, de tweede week misschien ook nog wel. De derde week is er taart op het werk of komt het sporten op je gebruikelijke avond niet uit. Het gevolg is dat je in de stress schiet, de angst slaat toe dat je dit (weer!) niet gaat lukken. Want als het 1x niet lukt, dan lijkt het verloren. 

Dit is wat er gebeurt als je radicale stappen zet. In het begin voelt het fijn want ‘kijk eens hoe goed ik bezig ben’, alleen is het afbreukrisico ook groot. Als je grote voornemens hebt, ontstaat er namelijk ook een (vaak onbewuste) angst dat je zult falen. Zodra dit de kop op steekt, wat altijd een keer zal gebeuren, moet je hiermee dealen. Ons angstsysteem is dan in werking gezet, wat maakt dat je gaat vluchten (laat ook maar) of vechten (ik móét het volhouden). Het blijven vasthouden aan je plan is dan heel moeilijk. 

Er is ook een andere manier van veranderen, die ons angstsysteem buiten werking houdt. Deze manier heet Kaizen, de kunst van kleine stappen voor een blijvende verandering. De methode bestaat uit de volgende stappen:

  1. Het stellen van eenvoudige vragen (wat kan ik vandaag doen?)
  2. Het denken van eenvoudige gedachten (het kan gebeuren dat er iets tegenzit)
  3. Het uitvoeren van simpele acties (een handje nootjes is een prima tussendoortje, ik hoef niet per se een bananenbrood te bakken)
  4. Het oplossen van kleine problemen (hoe zorg ik ervoor dat ik niet ga snoepen als ik thuis kom uit mijn werk?)
  5. Het geven van kleine beloningen (een bos bloemen als je een week hard gewerkt hebt zonder toe te geven aan snoepverleidingen)
  6. Het herkennen van kleine momenten (de geur van koffie, mmm… )

Het lijkt misschien onnozel of niet zinvol om je met dit soort vragen bezig te houden, wat kan dat nu voor effect hebben? Maar wat er gebeurt, is dat je werkt aan positieve, opbouwende gewoonten. De angst om te falen is niet aanwezig omdat het zo simpel is dat je eenvoudigweg niet kunt falen. Tegelijkertijd is het natuurlijk ook niet verboden om te dromen! Je kunt je voorstellen hoe je leven eruit ziet als je fit voelt, als je 10 kg bent afgevallen, als je kunt stoppen met eten omdat je genoeg gegeten hebt. Door de kleine stapjes en het dromen creëer je successen en een positieve mindset. 

Wat heb je te verliezen? Probeer het eens op de Kaizen-manier!