Afgelopen weekend was in het nieuws: ‘80% van de coronapatiënten die op de intensive care belanden, hebben ernstig overgewicht’. Natuurlijk trok dit mijn aandacht. En ook de reactie van allerlei artsen om meteen te zeggen: pas op mensen, zet jezelf nu niet op een crashdieet. Want zo werkt het blijkbaar. We schrikken ergens van, ineens komt het even heel dichtbij, en uit angst ga je misschien wel drastisch je leefstijl aanpassen.

Het is om meerdere redenen niet verbazingwekkend dat mensen met een hoog gewicht meer risico’s lopen op ziekte. Wanneer je overgewicht hebt, heb je veel vetweefsel. Dat is in tegenstelling tot wat je misschien zou kunnen denken, actief weefsel. Maar helaas niet op een goede manier. Kortgezegd zorgt veel vetweefsel voor veel kleine ontstekingen binnen in je lichaam en dat is niet goed voor je immuunsysteem. Daarnaast zorgt overgewicht vaak voor een minder goede conditie en daarmee longcapaciteit. En juist bij corona zijn de luchtwegklachten het meest cruciaal. Dus het is te verklaren. 

En dan het andere, en die vind ik het meest interessant: dat dit nieuws veel mensen blijkbaar gaat aanzetten tot diëten om daarmee hun risico’s te beperken. Er zijn veel redenen te bedenken om anders te gaan eten. Je wilt in je bikini op het strand kunnen, je wilt voorkomen dat je ziek wordt, je hebt een slechte conditie, et cetera. Je kunt ze uiteindelijk allemaal indelen in 2 categorieën: ga je anders eten en leven uit ANGST voor iets (in dit geval, corona, maar in andere gevallen bijvoorbeeld: diabetes of, erger, insuline moeten spuiten) of uit VERTROUWEN dat je jezelf een betere versie van jezelf gunt, waarmee je gelukkiger kunt zijn en hopelijk ouder wordt. 

Een keuze die gebaseerd is op ANGST kan je een enorme drive geven om aan de slag te gaan. Als een soort zwaard van Damocles hangt je het noodlot boven het hoofd en dat wil je voorkomen. Je wilt zo snel mogelijk, zo veel mogelijk afvallen. Alles moet ervoor wijken, het is niet makkelijk in te passen in de rest van je leven. De kans is echter groot dat je krampachtig te werk zult gaan. De angst maakt namelijk ook dat je door een soort koker gaat kijken, en alles wat er om je heen gebeurt negeert. Want misschien gebeuren er wel dingen die niet passen in jouw plan. Het is alles of niets en je vraagt hiermee veel van jezelf en je energie. Is het overbodig om te zeggen dat dit op de lange termijn moeilijk is vol te houden? Want dat is wat er 9 van de 10 keer gebeurt.

De andere overtuiging op basis waarvan je je eetpatroon kunt veranderen, is VERTROUWEN. Het gaat dan over vertrouwen in jezelf, dat je dit kunt. En om vertrouwen in de toekomst. Een positief beeld over je eigen toekomst: dat jij die zelf kunt beïnvloeden om die zo mooi mogelijk te maken. Natuurlijk heb je niet alles in de hand maar als je je erop instelt dat je, daar waar mogelijk, zelf de regie pakt, ga je je erover verbazen wat je voor elkaar kunt krijgen. Wat zou je willen, als je naar die toekomst kijkt? Lekker fit zijn, met je kinderen spelen, energie hebben? En het mag nog verder gaan: waar droom je van, waar word je écht gelukkig van? Als je dat beeld, en die houding van vertrouwen als basis neemt, is het vervolgens ook niet zo erg als het eens niet helemaal zo perfect gaat. Je kijkt namelijk realistisch naar wat je kunt en doet en het hoeft niet van vandaag op morgen voor elkaar te zijn. En dat kost een stuk minder energie, die je vervolgens overhoudt om anders te besteden. Lekker even naar buiten, of extra tijd om iets nieuws te koken vanavond en daarvan genieten? 

Wat betekent het voor jou om vanuit vertrouwen naar je eigen toekomst te kijken? Ook in deze tijd, of misschien wel juist in deze tijd?